• katjavalkeinen

Etätyö, haasteet ja mahdollisuudet

Osalle ihmisistä etätyöskentelyn kanssa päivät voivat sujua mukavasti ja vaikka tehokkaasti. Toisille, se on väsyttävä ja hämmentävä painajainen. Oletko kuullut “Zoom-uupumus” ilmiöstä?. Se että sillä on jo oma termi kertoo siitä kuinka yleistä se nyt on. Vaikka etätyöskentely voi tapahtua muissa paikoissa kuin kotona, nykyisin etätyötä tehdään pääosin kotoa käsin.


Se on hyvä muistella että kaikilla asioilla on hyvät sekä huonot puolet ja meidän pitää hyödyntää hyviä asioista ja huolehtia ongelmista. Sopeutuessasi uuteen työskentelytapaan, keskity ratkaisuihin jotta voisit nauttia mahdollisimman onnellisesta elämästä sinulle annettujen rajoitusten mukaisesti. Oletko valmis tähän uuteen seikkailuun?




Jos vasta aloitat etätyöskentelyä, kannattaa huomioida nämät asiat:

  • Mieluummin, käytä vain työkonetta etätöiden tekemiseen.

  • Ota yhteyttä työpaikkasi tekniikasta vastaavaan henkilöön ja kysy häneltä kuinka voit valmistautua etätöihin. Vielä parempi jos hän voi asentaa tarvittavat ohjelmat, varmistaa tietoturvallisuusasiat, antaa salasanat tai pikaopastusta jne.

  • Tutustu uuteen työympäristöön ennen aloittamista: uusia laitteita, ohjelmistoja, työpisteen sopiva ergonomia, valaistus ja tausta (videokeskusteluun). Ennakoi mahdolliset ongelmat. Mieti, mikä voi mennä pieleen ja etsi niihin ratkaisut. Näin vähennät stressiä ja päivä sujuu paremmin.

Etätyön mahdollisuuksia ja haasteita


Yleensä etätyön ihmeistä kuulemme kaksi asiaa: se, että saat lisää vapautta ja että työn tehokkuus lisääntyy. Toisaalta, hankalin asia koetaan oleva työn ja vapaa-ajan sekoittuminen. On kyllä muita etuja ja haasteita kuin nämä kolme. Katsotaan kuinka monta asiat taulukosta tunnistat omasta kokemuksestasi:



Huomasitko että sama asia voidaan kokea sekä hyvänä että huonona? Riippuu ihmisestä jos, esimerkiksi, lisävastuu tuntuu vapauttavalta tai stressaavalta. Tässä vinkkejä kuinka tehdä etätyöpäivistäsi parempia:



  • Löytää sopiva työpiste: pidä oma toimistotila jossa ei tehdä muuta kuin töitä. Jos se ei ole mahdollista, pukeudu työhön, tuo kahvi ja työmateriaali tilaan ja kun työpäivä on ohi, laita työmateriaali pois, vaihda vaatteet ja mene ulos kävelylle tai ainakin mene pois työhuoneesta.

  • Pidä kiinteä aikataulu: suunnittele tavoitteet jokaiselle päivälle. Suosittelen päivän jakamista lohkoihin. Muista lisätä lounas ja taukoja omiksi erillisiksi lohkoiksi. Valmistele lounas etukäteen tai tilaa netistä. Kun työpäivä on ohi, pysy aikataulussa ja lopeta.

  • Tee yksi asia kerrallaan: sillä multitaskaaminen on itsensä huijaamista. Sulje sovellukset, jotka eivät liity työhön.

  • Kommunikaatio on tärkeä: pidä tiimikaverit ajan tasalla tekemästäsi, järjestä vapaaehtoinen aamukahvi Teams tai jonkun muun ohjelman kautta.

  • Säännöt: Tee säännöt muiden perheenjäsenten kanssa. Kirjoita ne ylös ja muista seurata niitä.

  • Muista ergonomia: netistä löydät hyviä vinkkeja hyvään ergonomiaan, esimerkiksi YLE:stä tai voit lukea Fysioterapeutin vinkit Lääkärikeskus AAVA:n artikkelista. Muista kuunnella omaa kehoasi.

  • Hyvää mieli: muista pitää taukoja, venyttele, keskustele työkaverien kanssa, vietä aikaa lemmikin kanssa, mene ulos, yritä pitää positiivinen ajattelutapa ja muista pyydä apua, jos asiat tuntuvat vaikeilta.

Toivotan sinulle mukavia etätyöpäiviä!